TY - BOOK AU - Kwietniewski,Marek AU - Bil,Tadeusz AU - Budniak,Zbigniew AU - Buśkiewicz,Jacek AU - Bałchanowski,Krzysztof Jacek ED - Wydział Mechaniczny (Politechnika Koszalińska) TI - Analiza i synteza kinematyki mechanizmu zawieszenia i kierowania kół samochodu: rozprawa doktorska PY - 2019/// CY - Koszalin PB - [s.n.] KW - Samochody KW - Zawieszenie kół KW - MacPherson KW - Bezpieczeństwo jazdy KW - Modele matematyczne KW - Rozprawa doktorska KW - Inżynieria i technika N1 - Druk jednostronny; Rozprawa doktorska. Politechnika Koszalińska. 2019; Bibliografia na stronach 75-80; Dostępne online na zasadzie licencji Creative Commons wersja BY-NC-4.0 N2 - Praca dotyczy ważnego problemu projektowania i analizy działania układów zawieszenia kół samochodowych. W pracy zaproponowano zamianę kulistych (sferycznych) par kinematycznych na pary o mniejszej ruchliwości. Przegub kulisty jest połączeniem o trzech stopniach swobody (trzy prostopadłe osie obrotu przecinające się w jednym punkcie). Przegub taki można zastąpić trzema połączeniami o jednym stopniu swobody. W pracy przeprowadzono analizę zawieszenia kół typu kolumna MacPherson. W analizie wykazano zmianę kątów skrętu i pochylenia kół w wyniku zmiany długości amortyzatora w wyniku ruchu resorowania. Efektem pracy są trzy nowe rozwiązania układów zawieszenia kół przednich samochodu, z których dwa zgłoszono do opatentowania. ER -