TY - GEN AU - GARBOWSKI,Tomasz, Politechnika Koszalińska - Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska AU - CICHOCKI,Krzysztof, Politechnika Koszalińska - Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska AU - ADAMCZYK,Robert, Politechnika Koszalińska - Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska ED - Ogólnopolska Konferencja Polioptymalizacja i Komputerowe Wspomaganie Projektowania TI - Crashworthiness of prestressed concrete poles impacted by a vehicle KW - Słupy KW - Wytrzymałość materiałów KW - Materiały konferencyjne N1 - Dane z autopsji N2 - Prefabrykowane, wstępnie sprężone słupy żelbetowe ZN10/200 produkowane przez firmę WIRBET używane są do budowy linii energetycznych od wielu lat. Stojące przy drogach słupy narażone są często na uderzenia samochodów. W pracy pokazano analizę numeryczną zachowania się słupa w przypadku uderzenia pojazdem z prędkością 30, 40, 50 i 75 km/h. Do modelowania pojazdu wykorzystano znormalizowany przez Euro - NCAP wózek nazwany MDB. Przeprowadzono także analizę wpływu gęstości siatki modelu elementów skończonych na dokładność rozwiązania oraz weryfikację modeli materiałowych za pomocą testów statycznych ER -